Teisipäev, 25. märts 2014

Unistuste võistlused

Sattusin mõni aeg tagasi mõtlema, et milleks ma treenin? Kus võistlustel sooviks osaleda? No ja nii üldiselt filosoofilistel teemadel.

Kui tõsisemalt spordi juurde tõi mind Tartu Neliküritus, siis vaikselt on see asi ennast mu jaoks ammendanud ja nüüd võiks leida muid väljakutseid.

Leian jätkuvalt, et meil Eestis korraldatakse piisavalt palju toredaid üritusi, et ühe nt maratoni jooksmise pärast pole mõtet küll välisriiki sõita. Välisriiki võistlusele minnes võiks see võistlus millegi poolest eriline olla. 42 kilomeetrit jääb 42'ks kilomeetriks aga kui see toimub mingis erilises kohas või käib asja kohta eriline legend, siis see on juba midagi muud.
Olgu mainitud, et sama arvamus kehtib ka teiste spordialade suhtes, mitte ainult jooksmine.

Niisiis, mis on need ägedad võistlused, kuhu sooviks kunagi minna (nimekiri ei ole kindlasti lõplik, kuna uusi ja huvitavaid asju tekib aja jooksul juurde ja kindlasti on midagi erilist olemas ka praegu, millest veel midagi ei tea)?
Spordialade lõikes näeb hetke nimekiri välja selline:

Suusatamine
Birkebeinerrennet
       Distants - 54 km
       Stiil - Klassika
      Erilisus - Sõit tuleb läbida kotiga, millel kaalu vähemalt 3,5 kg. Sõidu kestel küll teadaolevalt kontrolli ei toimu aga lõpetades peab see kott, nimetatud raskuses, kindlasti seljas olema. Kindlasti lisab huvitavust ka küllaltki raske rada (vaata profiili)

Vasaloppet
      Distants - 90 km
      Stiil - Klassikas
     Erilisus - Selle sõidu teeb eriliseks eelkõige distants. 90 kilomeetrit on tervelt kolmandiku võrra rohkem kui Tartu Maraton ja need, kes Tartu Maratonil käinud, teavad, et sõidu lõpuks on päris korralik väsimus keha haaranud. Kindlasti lisab erilisust ka sõidu maine - tegemist on legendaarse sõiduga.

Kangaroo Hoppet
     Distants - 42 km
     Stiil - Vabatehnika
     Erilisus - Selle sõidu erilisus seisneb ainult selles, et see toimub meie jaoks suvel - Augustis. Sel aastal on võistluse toimumise kuupäevaks nt 23 august. Liialdamata julgen väita, et tava harrastajale, Eestis, oleks tegemist võistlusega, kus pool aastat pole lumel suusatanud, veedad mõned päevad lumel ja siis jälle 4 kuud ei puutu suuski. Seal võiks ära käia just sel lihtsal põhjusel :)

Jalgratas
Haute Route
     Kui suusavõistluste puhul võis välja tuua distantsi ja stiilis, milles võistlus tuleks läbida, siis siin võiks välja tuua järgmised numbrid - 7 päeva, üle 900 kilomeetri, 21 000 tõusumeetrit, 19 legendaarset Alpi mäge, sh 4 mäefinishit. Ehk siis tegemist on harrastajatele mõeldud tuuriga, mille olemasolust sain teada umbes 3 aastat tagasi ning mis tänaseks on laienenud Aplide otsas ronimiselt ka Pürneedesse ning Dolomiitidesse.
Mõned välja toodud numbrid puudutavad selle aasta Alpide otsas ronimist. Ma arvan liialdamata, et tegemist on harrastajale nö lähima võimalusega "maitsta" Tour de France.
Käesoleva aasta võistluse kohta leiab infot siit - Info

Jooksmine
Great Wall Marathon
     Hetkel ei otsi ma kindlasti maratoni distantsist pikemaid jookse aga see ei tähenda, et ma sooviks läbida vaid siledal toimuvaid maratone.
    Üks erilisemaid maratone, millel silm pidama jäänud on jooks Suurel Müüril. Jooksmine ajalooliselt erilisel objektil muudab terve jooksu juba iseenesest eriliseks. Lisamata ei saa jätta 5 164 trepi astme läbimist, mis vaevalt väga kerge olla saab :). Raja profiiliga saab tutvuda siit.
     Võistluse kodulehel olev pilt annab päris hea ja karmi ettekujutuse, mida selline "jooks" endast kujutab :) - aga see ongi äge ju :)

Polar Circle Marathon
    Nimi ei viita mitte kuidagi ettevõttele, mis toodab Polari nimelisi pulsikellasid. Küll aga viitab nimi väga otseselt Põhjapoolusele. Leian, et viimane räägib juba enda eest, mis selle võistluse eriliseks teeb.



Siia alla peaks siis panema kommentaari - to be continued...
Igatahes pärast hetkel käsil oleva eesmärgi (joosta maraton alla 3 tunni) täitmist, tuleb hakata siis otsast või keskelt toodud eesmärke täitma :)

Pühapäev, 23. märts 2014

Pikem ja madalam

Et siis mitte lasta mõtetel hulkuma - pikem oli selle nädala pikk jooks, seda korda 29 km'i. Madalam oli pulss selles jooksus 162 vs 151 (võrdlus nädala taguse jooksuga), kusjuures kiirus oli 6 sekundit kilomeetri kohta parem kui nädala eest.
Eks nädala eest oli paar küngast ka rajal ja joogipunktid võtsid hoo maha aga mõningane hea märk arengust on siiski, ma leian.
Kuigi pean märkima, et täna läks lõpp ikka väga raskeks. Kas lõhkus jalad ära distantsi keskele jäänud pehme rajaosa või olid jalad lihtsalt väsinud, kes teab. Aga viimased paar kilomeetrit olid ikka rasked.

Nädala keskele jäi veel ka üks raskem lõigu trenn - 5 korda oli vaja joosta 1600 meetrit ajaga 7:22 lõigu kohta, 800 meetriste pausidega. Ei saa öelda, et kerge oleks olnud :), samas tuleb märkida, et lõikude ajad said tsipa kiiremadki :).

Järgmisel nädalal tuleb plaanides väikseid korrektuure teha, kuna nädala keskel viib eluke paariks nädalaks soojemale maale. Aga õnneks peamised jooksu üritused on ikka plaanis - tempo jooks ja nädalalõpu pikk jooks.


Soojal maal on kindel plaan minna ja vaadata, mis on need mäed, millest räägitakse. Kui keeruline nende otsa rattaga sõita on ja kui suure hooga sealt ülevalt alla tagasi saab. Põnev saab olema.

Pühapäev, 16. märts 2014

Planeeritud katkestamine

Hakkasin  siis vaikselt plaani järgi maratoniks valmistuma.
Natukene hirmutab see plaan, kui vaadata tuleviku nädalaid, aga eks peab siis enesetunnet kuulama, mitte tuimalt plaani järgi kütma.

Esimene nädal läks täitsa edukalt, planeeritud trennid said tehtud, kuigi neljapäeva õhtul viskas pärast trenni sääred väga kangeks ja oli probleeme kõndimisegagi. Sai siis neid vähe ravitud ja reede hommikul kannatas täitsa tööle joosta. Algus oli vähe kange aga kui juba natuke sai joostud, siis ei saanud arugi, et mingi jama oleks. Päeva peale kadus kangus täitsa ära.

Plaan nägi ette ka ühe pikema otsa - 26 km'i. Plaani järgi küll pühapäeval aga kuna korraldati üks väike maraton Pääsküla rabas siis otsustasin minna ja seal joosta - seltsis ikka segasem.
Arvutus näitas, et joosta tuleb 6 ringi ja väike aasake peale. Tempo valisin umbes 5:50 min/km kohta - siia sinna. Enamus seltskonda  pani  kohe eest minema, samas  märkasin umbes sadakond meetrit või natukene enam ees jooksmas kolmest seltskonda. Esimese ringi nö tõusu peal jõudsin seltskonnale järgi kuna nende tempo langes, ma jooksinedasi  sama hooga. Möödudes tuli üks jooksja minuga kaasa. Läbisime koos kaks ringi, rääkisime maast ja ilmast. Kahjuks pidin pärast kolmandat ringi väikse peatuse tegema. Ütlesin kaasjooksjale küll, et oli tore ja edukat jooksu, kuid kas ta kõrvetas koos minuga joostes ennast ära või mis oli see põhjus aga sama ringi  nö tõusul sain ta jälle kätte ning seda korda jäi ta minust maha. Loodetavasti ei saand siis väga suurt haamrit.
Endal aga läks jooks täitsa mõnusalt kergelt. Poolamaraton sai joostud natukene üle 2 tunni ja tuleb tunnistada, et sellise 4:15 ajaga võinuks maratoni lõpuni küll joosta - ma arvan. Eks korraks käis isegi mõte peast läbi, et teeme siis asja ära aga sain emotsioonidest võitu ja tulin pärast 6ndat ringi siiski rajalt.

Nagu öeldud enesetunne oli mõnus ka pärast jooksu ja täna kui sai 14 km'i peale tehtud polnd ühtegi märki, et eile pikem jooks oli.
Põhja tundub olevat aga no kiirust ja kiiruslikku vastupidavust pole ollagi.


Uus nädal tuleb küllaltki sarnane eelmisega. Pikk jooks on  tsipa pikem, kiirust lisame ka pisut. Loodetavasti kõik läheb plaani järgi.

Esmaspäev, 10. märts 2014

Likvideerime võlgnevusi



Mõned võlad on eelnevatest perioodidest jäänud.
Kõikse pealt lühike kokkuvõte veebruari kohta:
 
Veebruarile kohaselt sa üritatud suusatada. Väge see välja küll ei tulnud. Olematud lumeolud mõjutasid ka treeningtunde päris korralikult.

Ühtegi võistlust veebruaris polnud (kui üks väike Suusateisipäevaku sutsakas ää unustada). Liiga vähe sai aega veedetud Tsoonis 3, arvestades võistluse (Vasaloppet) tulekut. Süvalihaseid võiks rohkem treenida.


Järgmiseks - Mis saab edasi?
Vastus - Valmistume jooksumaratoniks. Täpsemalt siis Võidupüha maratoniks, 22. juuni Pärnus.

Plaan on üldiselt tehtud, ideid ja kommentaare on mitmest kohast küsitud ja ka päris palju lisaks loetud. Eks see ole pärast näha, kas kõik see tulu ka toob. Kui kõik läheb plaani päraselt siis peaks maratoni rekord 4 kuu pärast 30 minutit paranema.
Kui kõik väga plaani päraselt ei lähe siis uue rekordi võiks / peaks ikka jooksma.

Igatahes sai eelmise nädala algus saadetud mööda puhkamise tähe all, nädala teises pooles tegin juba ka sportlike liigutusi. Tegelikult oli soov juba teisipäeval jooksma minna aga hoidsin jõuga ennast tagasi ja läks kergele ringile neljapäeval.
Reedel sai tehtud esimene tiiruke Wibramitega. Kuna ma muidu jooksen ka madalpõhjalise tossuga ja enamuse aja üritan joosta üle päka, siis võib öelda, et läksin natukene liiga uljalt esmakordsele jooksule peale. Distantsiks töölt koju ehk 7,5 km'i, viimased 2 km'i ootasin, millal lõpuks koju saab. Siiani on sääred päris valusad, samas kui liikuma hakkan siis pole hullu.
Pühapäeval tegingi uut treeningplaani arvestades esimese poolpika jooksu - umbes 20 km'i (võinuks ju võtta plaani poolmaratoni ja osaleda Virtuaaljooksul aga hilja mõtlesin noh). Tempo valisin lähtuvalt treeningplaanis toodud tempost uue nädala kohta - alla 6 min/km. Vaatamata korralikule tuulele oli väga mõnus ja kerge joosta. Isegi kanged sääred ei andnud tunda ja alguses tuli ikka korralikult ennast tagasi hoida.
Vastutuule osadel sai muidugi oluliselt rohkem punnitatud ja kuigi tempo oli enam-vähem sama kulus energiat kõvasti rohkem. Aga ei midagit hullu. Pigem häiris asjaolu, et isegi soovitud 20 km'i jaoks oli vaja liiga palju keerutada ja mõelda, kuhu joosta, et ikka soovitud distants täis saada.

Pikemate jooksude puhul (26, 32 km'i) tuleb plaan juba eos paika panna, muidu olen jälle jooksurajal dilemma ees - vasakule või paremale.


Muud hetkel polegi.

Teisipäev, 4. märts 2014

Vasaloppet 2014

Alguseks kohe kuivad numbrid:
Aeg - 8:34:03
Koht - 6888 (7356) - sulgudes üldarvestus, esimene meeste arvestuses

Tehtud ta saigi. Oli kõvasti raskem kui arvasin, et saab olema. Samas olen õnnelik, et vaatamata kõigele sai asi tehtud. Egas eesmärk oligi ju pigem asi läbi sõita. Muud asjad oleks lihtsalt boonuseks olnud.
Eks mõned asjad jäid ka vähe hingele aga samas saan väga hästi aru, mille taha parem aeg jäi.

Aga neist asjadest ei tahtnud ma rääkida vaid hoopis sellest, et väga äge sõit on. Distants teeb asja oma moodi müstiliseks ja raskeks aga tegelikult polegi asi üldse nii hull. Kindlasti ei soovita kellelgi Vaasale peale minna kihlveo korras nagu Tartu Maratoniga tihti tehakse aga kui oled vähe trenni teinud ja suusatanud siis tasub minna.
See emotsioon, mis pärast sõitu sind valdab on päris võimas. See on midagi, mida ei oskagi sõnadesse panna ja ma arvan, et inimene, kes pole pidanud sellist pikka pingutust läbima ei oskagi seda mõista. Selleks tuleb Vaasale minna :).

Ise võtan kindlasti plaani sinna uuesti minna aga mitte lähima 2 aasta jooksul. Hetkel tundub, et 2017 Vaasale võiks jälle minna. Alguses oli mõte, et enne kui 100's Vaasa tuleb ei lähe sõitma aga mida päev edasi, seda enam leian, et 10 aastat küll ei jaksa oodata, et uuesti sinna sõitma minna :).
93'nda Vaasa kohta võiks aga küll juba ühe teema siina broneerida :). Igatahes kui järgmine kord lähen siis toon selle müstilise medali ka ära - see, mida selleks vaja on, seda ma tean :).

Nüüd natukene puhkust ja siis asume Võidupüha Maratoniks ettevalmistuma, soov on seal uus isiklik rekord joosta. Aeg võiks tulla alla 3:15'ne aga eks näis muidugi, mis tegelikult juhtuma hakkab.